Scroll ke bawah untuk melihat konten
Alam & Kearifan EkologiLingkup Materi

Hutan dalam Budaya Melayu

×

Hutan dalam Budaya Melayu

Sebarkan artikel ini
Hutan-tanah. (foto: budayamelayuriau.org)

Hutan merupakan satu elemen penting dalam pembentukan kebudayaan masyarakat Melayu. Selain sebagai bentuk kebesaran sang Maha Pencipta, hutan merupakan sumber kehidupan bagi semua makhluk. Sangat amat penting menjalin hubungan yang harmonis antara makhluk hidup dengan hutan. Orang Melayu melihat hutan sebagai sumber semula jadi yang sangat penting dalam kehidupan ekonomi masyarakat. Hasil-hasil hutan seperti buah-buahan, ubi, pucuk kayu, umbut dan sebagainya merupakan bahan makanan utama mereka sejak zaman silam. Ada di kalangan mereka menanam durian, petai, dan seumpamanya secara ekonomis untuk kegunaan jangka panjang. Hutan juga menjadi tempat perburuan. Keperluan untuk menangkap hewan liar telah mendorong mereka mencipta berbagai-bagai alat tangkapan dan senjata untuk memburu seperti sumpitan, lembing, ranjau, jebak, jerat, bubu, lukah, belat dan sebagainya. 

Hutan juga menjadi sumber penting dalam pembentukan ide tentang sistem kepercayaan dan ritual dan upacara tradisional masyarakat Melayu. Hutan hujan tropis yang senantiasa malar hijau disifatkan sebagai satu kawasan yang sejuk dan dipercayai menjadi kediaman makhluk halus seperti semangat, penunggu, orang bunian dan sebagainya. Sistem kepercayaan dan perobatan tradisional ini berperanan besar dalam pembentukan hubungan harmoni sesama manusia dan manusia dengan alam sekeliling khususnya sebelum kedatangan agama Hindu dan Islam. Di dalam hutan juga terdapat berbagai-bagai herba, akar kayu dan seumpamanya yang mempunyai khasiat perobatan. 

Advertisement
Scroll ke bawah untuk melihat konten

Hutan juga mengandungi berbagai-bagai mitos dan legenda yang berkaitan dengan masyarakat tempatan. Setiap tempat atau kawasan yang dianggap istimewa di dalam hutan itu mempunyai cerita asal usulnya yang tersendiri dan menjadi kebanggaan masyarakat di kawasan tersebut. Semua sistem kepercayaan, perobatan tradisional, mitos, dan legenda yang bersumber daripada hutan memberi makna yang besar dalam pembentukan peraturan dan cara hidup masyarakat asal rantau ini. Secara langsung atau tidak langsung mereka memperkenalkan berbagai-bagai peraturan seperti pantang larang, nilai dan norma sebagai usaha mengekalkan kesejahteraan dan keharmonian dalam ruang lingkup kehidupan mereka. Hutan diatur sedemikian ketat, baik pemeliharaannya maupun pemanfaatannya. Dalam masyarakat Suku Asli misalnya kawasan hutan terbagi beberapa jenis. Ada sawah ladang, hutan produksi yang menyimpan kayu-kayu, rimba kepungan sialang dan simpanan. Jika yang melanggarnya diberikan hukuman yang sesuai sepanjang adat. Sebahagian hasil hutan dipasarkan. Catatan menunjukkan masyarakat di rantau ini terutamanya Suku Asli menjadi pembekal hasil hutan yang utama seperti kayu gaharu, tanduk, madu lebah, tikar pandan, getah jelutung, damar, rotan dan sebagainya sejak abad kelima.

Rujukan:
Elmustian Rahman, dkk. 2012. Ensiklopedia Kebudayan Melayu Riau. Pekanbaru: Pusat Penelitian Kebudayaan dan Kemasyarakatan Universitas Riau
Taufik Ikram Jamill, dkk. 2018. Buku Sumber Pegangan Guru Pendidikan Budaya Melayu Riau. Pekanbaru: Lembaga Adat Melayu Riau (LAMR)

Respon (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *